Μεταπηδήστε στο περιεχόμενο
Home » Αναρτήσεις » Επιστολή προς Υπουργείο Παιδείας: Προτάσεις για την διδασκαλία της Φυσικής από τα εν ισχύει σχολικά βιβλία του Γυμνασίου

Επιστολή προς Υπουργείο Παιδείας: Προτάσεις για την διδασκαλία της Φυσικής από τα εν ισχύει σχολικά βιβλία του Γυμνασίου

  • από

Αθήνα, 12-3-2010

 

ΠΡΟΣ: Γενικό Γραμματέα ΥΠ.Ε.Π.Θ. κ. Β. Κουλαϊδή

ΥΠ.Ε.Π.Θ.

 

 

ΘΕΜΑ: Προτάσεις για την διδασκαλία της Φυσικής από τα εν ισχύει σχολικά βιβλία του Γυμνασίου

  

Αξιότιμε κύριε Κουλαϊδή,

το ΔΣ της ΠΑΝΕΚΦΕ (σε συνεργασία με τον πρώην Γενικό Γραμματέα της ΠΑΝΕΚΦΕ και μέλος της συγγραφικής ομάδας των βιβλίων Φυσικής Γυμνασίου κ. Κ. Καμπούρη), ανταποκρινόμενο στο προφορικό αίτημά σας να καταθέσει τις απόψεις του για την διδασκαλία της Φυσικής από τα εν ισχύει σχολικά βιβλία  Φυσικής του Γυμνασίου, προτείνει:

 

  1. Ο βασικός κορμός της διδασκαλίας της Φυσικής στη Β΄ Γυμνασίου να είναι :
    Επιστημονική μέθοδος – Φυσικά μεγέθη – Μετρήσεις
    Δύναμη – Πίεση – Άνωση
    Θερμότητα – Θερμικά φαινόμενα

    Στα θερμικά φαινόμενα και στα φαινόμενα που σχετίζονται με τις έννοιες της δύναμης και της πίεσης οι μαθητές έχουν άμεση εμπειρική γνώση – άρα η διδακτική τους προσέγγιση μπορεί να ξεκινήσει από αυτήν- δεν απαιτεί μαθηματικό φορμαλισμό πέρα από τις μαθηματικές γνώσεις των μαθητών στη Β΄ Γυμνασίου. Η  παρατήρηση και περιγραφή των φαινομένων αυτών μπορεί να γίνει με μεγάλη ποικιλία πειραματικών δραστηριοτήτων που συνδέουν την Φυσική με την καθημερινή ζωή.  Η δε μικροσκοπική ερμηνεία των φυσικών φαινομένων που σχετίζονται με αυτά μπορεί να γίνει με την χρήση των ΤΠΕ στη διδακτική πράξη.

  1. Να αφαιρεθεί από το βιβλίο της Β΄ Γυμνασίου ή να μην διδάσκεται το 2ο Κεφάλαιο (ΚΙΝΗΣΗ).

    Η διδασκαλία της Κίνησης στη Β΄ Γυμνασίου απαιτεί  διδακτική προσέγγιση των εννοιών σύστημα αναφοράς, υλικό σημείο, θέση, χρόνος , μετατόπιση , χρονικό διάστημα, μέση ταχύτητα και στιγμιαία ταχύτητα  που η εννοιολογική τους προσέγγιση δεν κρίνεται κατάλληλη για μαθητές  Β΄ Γυμνασίου. Εξάλλου, η διδασκαλία της Κίνησης διδάσκεται  από μηδενική βάση στη Α΄ Λυκείου. Τέλος η γραφική αναπαράσταση της ευθύγραμμης κίνησης προσθέτει ακόμα μεγαλύτερες δυσκολίες, διότι στα μαθηματικά οι μαθητές δεν έχουν διδαχτεί ακόμα συναρτήσεις και γραφικές αναπαραστάσεις.

  1. Να αφαιρεθεί από το βιβλίο της Β΄ Γυμνασίου ή να μην διδάσκεται το 5ο Κεφάλαιο (ΕΝΕΡΓΕΙΑ).

    Η διδασκαλία των 26 σελίδων αυτού του κεφαλαίου έχει προηγηθεί ως προαπαιτούμενου της διδασκαλίας της ΕΝΟΤΗΤΑΣ ΘΕΡΜΟΤΗΤΑΣ. Στη πράξη, σε ελάχιστο αριθμό σχολείων από την εφαρμογή του ΔΕΠΠΣ περισσεύει χρόνος για να  διδαχτούν τα θερμικά φαινόμενα στα γυμνάσια. Η θερμότητα δεν διδάσκεται στο Λύκειο, ενώ η Ενέργεια διδάσκεται διεξοδικά στην Α΄ Λυκείου. Με την αφαίρεση του κεφαλαίου της Ενέργειας η διδασκαλία των θερμικών φαινομένων θα επανέλθει στη διδασκαλία της Φυσικής στο Γυμνάσιο, όπως είχε γίνει για πρώτη φορά το προηγούμενο αναλυτικό πρόγραμμα. Για τα θερμικά φαινόμενα έχουν άμεση εμπειρική γνώση οι μαθητές και δίνουν τη δυνατότητα εισαγωγής του μικρόκοσμου στην ερμηνεία τους. Οι προαπαιτούμενες γνώσεις για την ενεργειακή περιγραφή των θερμικών φαινομένων μπορούν να ενσωματωθούν από τον  διδάσκοντα κατά την ερμηνεία των θερμικών φαινομένων όπως γινόταν με το προηγούμενο αναλυτικό πρόγραμμα.

  1. Να ενσωματωθούν μέσα στο βιβλίο τα φύλλα των υποχρεωτικών εργαστηριακών ασκήσεων και πειραματικές δραστηριότητες

    Να ενσωματωθούν μέσα στο βιβλίο τα φύλλα των εργαστηριακών ασκήσεων και πειραματικές δραστηριότητες που προτείνονται για τους μαθητές, ώστε οι εργαστηριακές ασκήσεις και γενικότερα η πειραματική πρακτική να αποτελούν μέρος της διδασκαλίας .

  1. Να ενσωματωθούν μέσα στα βιβλία Διδακτικά σενάρια

    Να ενσωματωθούν μέσα στο βιβλίο τα διδακτικά σενάρια που θα αναφέρονται στα λογισμικά Φυσικής Β΄ και Γ΄ Γυμνασίου, ώστε να αποτελούν και αυτά μέρος της διδασκαλίας με τη χρήση του netbook  στο πλαίσιο λειτουργίας της «ψηφιακής τάξης». Να σημανθούν επίσης χαρακτηριστικά τα σημεία στο βιβλίο όπου ο μαθητής ή ο καθηγητής θα  ανατρέχει στα εκπαιδευτικά λογισμικά στο πλαίσιο της ένταξης των ΤΠΕ στη διδακτική πράξη.

 

Για το Δ.Σ. της ΠΑΝΕΚΦΕ  

          

                                            Η Πρόεδρος                                                                                 Ο Γενικός Γραμματέας                                          

 

Ε. Τσιτοπούλου – Χριστοδουλίδη, Φυσικός                                               Ν. Ρούμελης, Χημικός

 Υπεύθυνη ΕΚΦΕ Αιγάλεω                                                                      Υπεύθυνος ΕΚΦΕ Σύρου

Συνημμένα αρχεία:

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.