ΠΡΟΣ:
κ. Τσαχαλά,
Γενική Διεύθυνση Σπουδών Π/θμιας & Δ/θμιας Εκπ/σης

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ:

Γραφείο Υπουργού (κ. Κεραμέως)

Γραφείο Υφυπουργού (κ. Ζαχαράκη)

Αθήνα, 14/9/2020

Αρ. Πρωτ.: 664

κ. Διευθυντά,

οπλισμένοι με τα μοναδικά όπλα που διαθέτουμε, την υπομονή και την επιμονή, σας στέλνουμε το ίδιο υπόμνημα για 3η συνεχόμενη χρονιά, με την ελπίδα να το διαβάσετε και να τοποθετηθείτε. Να ακούσετε τους ειδικούς. Να αποδείξετε έμπρακτα το ενδιαφέρον σας για την εργαστηριακή εκπαίδευση των μαθητών της πατρίδας μας.

Η ιστορία του θεσμού των Υ.Σ.Ε.Φ.Ε.:

Ο θεσμός των Υ.Σ.Ε.Φ.Ε. με κριτήρια επιλογής και με τρεις (3) ώρες μείωση διδακτικού ωραρίου για την υλοποίηση των υποχρεώσεων τους, καθιερώθηκε το 2004 επί Υπουργίας κ. Γιαννάκου. Με το πέρασμα του χρόνου τα κριτήρια επιλογής λίγο πολύ άλλαξαν. Λόγω του θεσμοθετημένου 3ωρου απασχόλησης των Υ.Σ.Ε.Φ.Ε. στο Σχολικό Εργαστήριο Φυσικών Επιστημών, υπήρχε μεγάλο ενδιαφέρον για την κάλυψη της θέσης, χωρίς όμως να αναλαμβάνουν πάντα αυτά τα καθήκοντα οι ικανότεροι και οι εργατικότεροι, αλλά αρκετές φορές οι παλαιότεροι. Για τη λύση αυτού του προβλήματος, ο σύλλογος των Υπευθύνων Ε.Κ.Φ.Ε. (ΠΑΝ.Ε.Κ.Φ.Ε.) πρότεινε στο Υπουργείο συγκεκριμένη μοριοδότηση των υποψηφίων, πρόταση η οποία υλοποιήθηκε για ορισμένα έτη.

Είναι γεγονός ότι ο θεσμός του Υ.Σ.Ε.Φ.Ε. δεν απέδωσε τα αναμενόμενα. Σε πολλά σχολεία η ανάληψη του Υ.Σ.Ε.Φ.Ε. γίνονταν μόνο και μόνο για τη μείωση του διδακτικού ωραρίου του Υπευθύνου. Όλα αυτά τα χρόνια δεν γινόταν κανένας σοβαρός έλεγχος και αξιολόγηση τόσο του Υ.Σ.Ε.Φ.Ε. όσο και της λειτουργίας του εργαστηρίου γενικότερα. Ο απολογισμός που γινότανε στο τέλος της χρονιάς είχε καταλήξει σε μία εντελώς πλασματική άρα και περιττή γραφειοκρατική διαδικασία. Στην υποβάθμιση του θεσμού συνέβαλε ο ορισμός Υ.Σ.Ε.Φ.Ε. σε σχολεία χωρίς ή με υποτυπώδη εργαστηριακό εξοπλισμό, όπου η έλλειψη εργαστηρίου λειτούργησε ως πρόφαση για τη μη υλοποίηση ακόμα και των υποχρεωτικών εργαστηριακών ασκήσεων, αντί να πυροδοτήσει προσπάθειες για δημιουργία εργαστηρίου ή/και υλοποίηση εργαστηριακών ασκήσεων με δανεισμό από κοντινά σχολεία ή από τα οικεία Ε.Κ.Φ.Ε., όπως έγινε σε ελάχιστες - δυστυχώς- περιπτώσεις.

Μετά την κατάργηση της τρίωρης μείωσης του διδακτικού ωραρίου, το 2016 επί Υπουργίας κ. Φίλη, ο αριθμός των εκπαιδευτικών που ήταν διατεθειμένοι να αναλάβουν το Σχολικό Εργαστήριο Φυσικών Επιστημών και να δουλέψουν αποτελεσματικά μειώθηκε δραματικά.

Η σημερινή κατάσταση:

Η προπέρσινη υπουργική απόφαση σχετικά με την επιλογή των Υ.Σ.Ε.Φ.Ε., που επαναλήφθηκε και πέρσι και φέτος, είχε εντελώς διαφορετική φιλοσοφία από αυτή που επικρατούσε μέχρι σήμερα. Μία αλλαγή προς το χειρότερο αφού με τα κριτήρια που τέθηκαν, δεν θα αναλαμβάνουν αυτοί που έχουν όρεξη για εργασία στο συγκεκριμένο τομέα, αλλά αυτοί που έχουν τυπικά προσόντα και μάλιστα πολλές φορές άσχετα με το αντικείμενο.

Τα κριτήρια επιλογής όσον αφορά την κατηγοριοποίηση και τη μοριοδότηση της κάθε κατηγορίας είναι σχεδόν τα ίδια με τα κριτήρια επιλογής που ισχύουν για τα στελέχη της εκπαίδευσης, Διευθυντών, Συντονιστών! Αυτό είναι εντελώς άστοχο αφού ο Υ.Σ.Ε.Φ.Ε. δεν ασκεί διοικητικό έργο. Η εργασία του Υ.Σ.Ε.Φ.Ε. είναι μία από τις εργασίες που κατανέμονται στην αρχή της σχολικής χρονιάς στους καθηγητές από το σύλλογο διδασκόντων. Για σκεφτείτε λοιπόν παρόμοια κριτήρια να ισχύουν για τους εκπαιδευτικούς που θα αναλάβουν το πρωτόκολλο, τα στατιστικά, το πρόγραμμα, τις απουσίες κλπ. Η ανάθεση της ευθύνης της λειτουργίας του εργαστηρίου, θα πρέπει να γίνεται σε εκπαιδευτικό που πρωτίστως είναι διατεθειμένος να διαθέσει τον απαιτούμενο χρόνο και δευτερευόντως να έχει το απαιτούμενο υπόβαθρο ώστε να ασχοληθεί με όλα αυτά που προβλέπονται από το καθηκοντολόγιο του Υ.Σ.Ε.Φ.Ε. με επιτυχία.

Οι Προτάσεις μας:

Η εύρυθμη λειτουργία ενός Σχολικού Εργαστηρίου Φυσικών Επιστημών μπορεί να αξιολογηθεί από το Διευθυντή του σχολείου, από τον Υπεύθυνο του Ε.Κ.Φ.Ε. καθώς και από τους υπόλοιπους καθηγητές ΠΕ04 που υπηρετούν στην εν λόγω σχολική μονάδα. Άρα αυτοί θα πρέπει να συναινούν στην επιλογή του καταλληλότερου. Επειδή πλέον δεν υπάρχει το κίνητρο της τρίωρης μείωσης του διδακτικού ωραρίου, προτείνουμε η επιλογή του Υ.Σ.Ε.Φ.Ε. να γίνεται από τους καθηγητές ΠΕ04 που υπηρετούν στο σχολείο, πρακτική που ακολουθούν οι εκπαιδευτικοί στις αναθέσεις των μαθημάτων. Έτσι η ευθύνη της καλής ή μη λειτουργίας του Σχολικού Εργαστηρίου Φυσικών Επιστημών θα διαμοιράζεται σε όλους τους ΠΕ04 που υπηρετούν στην εν λόγω σχολική μονάδα.

Στην περίπτωση που δεν υπάρχει συμφωνία μεταξύ τους θα πρέπει να παρεμβαίνει ο Διευθυντής και σε συνεργασία με τον Υπεύθυνο του αρμοδίου Ε.Κ.Φ.Ε. ο οποίος μπορεί να παίζει συμβουλευτικό ρόλο, να καθορίζει τον Υ.Σ.Ε.Φ.Ε., όπως ακριβώς γίνεται και σε όλα τα άλλα μαθήματα. Κριτήρια επιλογής που θα πρέπει να χρησιμοποιήσουν οι εκπαιδευτικοί ΠΕ04, (ή ο Διευθυντής σε συνεργασίας με τον Υπεύθυνο Ε.Κ.Φ.Ε. αν χρειαστεί η διαμεσολάβησή τους) θα πρέπει να είναι:

  1. Η συμβολή του Υ.Σ.Ε.Φ.Ε. στην εύρυθμη λειτουργία του Σχολικού Εργαστηρίου Φυσικών Επιστημών κατά τα προηγούμενα έτη, εφόσον κατείχε αυτή τη θέση (οργάνωση, ασφάλεια, εξοπλισμός, καινοτόμες προτάσεις, συνεργασία με τους ΠΕ04 και το Ε.Κ.Φ.Ε. κλπ)

  2. Η παρακολούθηση των επιμορφωτικών συναντήσεων που οργανώνει το τοπικό Ε.Κ.Φ.Ε.

  3. Η εργαστηριακή του εμπειρία και η πιθανή του εμπειρία ως Υπεύθυνος ή ως συνεργάτης Ε.Κ.Φ.Ε.

  4. Οι ειδικές σπουδές του στο αντικείμενο των εργαστηριακών δραστηριοτήτων.

Τέλος προτείνουμε στο καθηκοντολόγιο των Υ.Σ.Ε.Φ.Ε. να προστεθεί η διοργάνωση από αυτούς 2 ή 3 κατ’ ελάχιστο υποχρεωτικών συνεδριών των καθηγητών ΠΕ04 της σχολικής μονάδας κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους. Κατά τη διάρκεια αυτών των συναντήσεων θα συζητούνται από κοινού αφενός ο προγραμματισμός και τα προβλήματα της λειτουργίας του Σχολικού Εργαστηρίου Φυσικών Επιστημών και αφετέρου θα προτείνονται καινοτόμες εργαστηριακές ασκήσεις, χρήση νέων τεχνολογιών, εργαστηριακές δράσεις στα πλαίσια της θεματικής εβδομάδας για το Γυμνάσιο ή των δημιουργικών εργασιών για το Λύκειο με την υποστήριξη του αρμοδίου Ε.Κ.Φ.Ε.

Σημειώσεις:

  1. Μπορείτε να δείτε το αντίστοιχο περσινό υπόμνημα στη διεύθυνση:

https://drive.google.com/file/d/1blbIIgPgMX4g2Or_o8DMCatamuecupJE/view

  1. Όσο εσείς θα κωφεύετε, εμείς θα επιμένουμε έως ότου εισακουστούμε (προς όφελος της εκπαίδευσης)

 

Για το Δ.Σ. της ΠΑΝ.Ε.Κ.Φ.Ε.

Ο Πρόεδρος

Πάνος Μουρούζης
Φυσικός, M.Sc.
Υπεύθυνος Ε.Κ.Φ.Ε. Κέρκυρας

Η Γενική Γραμματέας

Μαρία Τσακίρη
Φυσικός, DEA
Υπεύθυνη Ε.Κ.Φ.Ε. Κέντρου

 

Σχετικά αρχεία:

CERN Education

cern education logoΟ δικτυακός τόπος του CERN education προσφέρει πληροφορίες σχετικά με προγράμματα εκπαιδευτικών και εκπαιδευτικό υλικό για τα σχολεία. Δείτε περισσότερα...

Masterclasses

masterclasses logoΚάθε χρόνο, 10.000 μαθητές λυκείων σε 40 χώρες επισκέπτονται ένα από τα περίπου 200 πανεπιστήμια ή ερευνητικά κέντρα, προκειμένου να διαλευκάνουν τα μυστήρια της σωματιδιακής φυσικής. Πληροφορίες στη Διεθνή Ομάδα Εκλαΐκευσης Φυσικής Σωματιδίων και την Ελληνική Ομάδα Εκλαΐκευσης Φυσικής Σωματιδίων.

Hydrobot

hydrobot logoΤο Ίδρυμα Ευγενίδου, σε συνεργασία με το εργαστήριο Sea Grant του Τεχνολογικού Ινστιτούτου Μασαχουσέτης (MIT), φέρνει στην Ελλάδα το Hydrobot, ένα πρόγραμμα θαλάσσιας ρομποτικής. Δείτε περισσότερα...

Science on Stage

science on stage logoΟι Φυσικές Επιστήμες στο Προσκήνιο - Ευρώπη" (Science on Stage - Europe) είναι ένα Ευρωπαϊκό πρόγραμμα με σκοπό την προώθηση των φυσικών επιστημών στο ευρύ κοινό. Πληροφορίες στην Ευρωπαϊκή πλατφόρμα καθώς και στην ιστοσελίδα της Ελληνικής Συντονιστικής Επιτροπής του προγράμματος.

Science in School

science in school logoΤο Science in School έχει ως στόχο να προωθήσει τη διδασκαλία των φυσικών επιστημών με την ενθάρρυνση της επικοινωνίας μεταξύ των εκπαιδευτικών, των επιστημόνων, και όλους όσους εμπλέκονται στην εκπαίδευση των φυσικών επιστημών στην Ευρώπη. Δείτε περισσότερα...

ESA Education

esa education logoΗ Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Διαστήματος (European Space Agency) παράγει πλούσιο εκπαιδευτικό υλικό για την εισαγωγή των εννοιών της διαστημικής τεχνολογίας στα σχολεία. Δείτε περισσότερα...

JSN Boot template designed by JoomlaShine.com