Διαδρομή και εξέλιξη της σχολικής δράσης

«Το Πείραμα του Ερατοσθένη για τον Υπολογισμό της Ακτίνας της Γης»

 

Η σχολική δράση «Το Πείραμα του Ερατοσθένη για τον Υπολογισμό της Ακτίνας της Γης» , από τη σχολική χρονιά 2019-2020, με απόφαση των διοργανωτών της αντίστοιχης δράσης του Μαρτίου 2019, Υπευθύνων των Ε.Κ.Φ.Ε. Σερρών, Πιερίας, Λακωνίας, Κω, Θεσπρωτίας και Αργολίδας και κατόπιν συνεννόησης με την Πανελλήνια Ένωση Υπευθύνων Εργαστηριακών Κέντρων Φυσικών Επιστημών – ΠΑΝΕΚΦΕ, θα διοργανώνεται πλέον από την ΠΑΝΕΚΦΕ, η οποία θα φροντίζει για την έγκριση του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων (ΥΠ.Π.Ε.Θ.) και για την εξασφάλιση της συνεργασίας με φορείς όπως το Ινστιτούτο Αστρονομίας Αστροφυσικής Διαστημικών Εφαρμογών και Τηλεπισκόπησης (Ι.Α.Α.Δ.Ε.Τ.) του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών (Ε.Α.Α.).

 

      Η ενασχόληση του Υπεύθυνου Ε.Κ.Φ.Ε. Σερρών, Σωτήρη Μανδηλιώτη, με το σχετικό πείραμα, ξεκίνησε το 2010. Σε πανελλήνια κλίμακα, ως σχολική δράση, υλοποιήθηκε με ευθύνη του Ε.Κ.Φ.Ε. Σερρών τον Μάρτιο του 2015 με συμμετοχή 38 σχολείων, ενώ πλαισιώθηκε από εκδηλώσεις ευρύτερου ενδιαφέροντος και επιχειρήθηκε η συνεργασία με το Ε.Κ.Φ.Ε. Εύβοιας. Δοκιμαστικές μετρήσεις έγιναν τον Ιούνιο του 2015 (θερινό ηλιοστάσιο) από τα Ε.Κ.Φ.Ε. Πιερίας και Λακωνίας. Τον Σεπτέμβριο του ίδιου έτους διοργανώθηκε η δράση με τη συνεργασία των Ε.Κ.Φ.Ε. Σερρών, Πιερίας, Λακωνίας και Εύβοιας με συμμετοχή 82 σχολείων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Έκτοτε η δράση καθιερώθηκε και υλοποιείται κάθε χρόνο την ημέρα της Εαρινής Ισημερίας ως εξής:

      Σε ετήσια πλέον βάση, πριν, μετά και κατά τη διάρκεια της δράσης , οι υπεύθυνοι των συνεργαζόμενων Ε.Κ.Φ.Ε. καθοδηγούν τους συμμετέχοντες, παρέχοντας αναλυτικές πληροφορίες και υποστηρικτικό εκπαιδευτικό υλικό (οδηγίες υπολογισμών, ιστορικά στοιχεία, φύλλα εργασίας για κάθε εκπαιδευτική βαθμίδα κλπ) . Στη συνέχεια παραλαμβάνουν ηλεκτρονικά τις μετρήσεις και φωτογραφίες του κάθε σχολείου, τις καταχωρούν στην ειδικά διαμορφωμένη βάση δεδομένων και ενημερώνουν τον ηλεκτρονικό χάρτη που έχουν δημιουργήσει για τον σκοπό αυτό. Στον εμπλουτισμένο αυτό χάρτη, αποτυπώνονται τα αποτελέσματα των μετρήσεων και αντιπροσωπευτικές φωτογραφίες των συμμετεχόντων σχολείων. Στη διεύθυνση (https://bit.ly/2U1jE3D βρίσκεται ο χάρτης της τρέχουσας σχολικής χρονιάς και στη διεύθυνση https://bit.ly/2HNhCxz , ο χάρτης της προηγούμενης σχολικής χρονιάς, 2017-2018. Τέλος, οι υπεύθυνοι των συνεργαζόμενων Ε.Κ.Φ.Ε. επιμελούνται την έκδοση των επαίνων των σχολείων και των βεβαιώσεων των συμμετασχόντων εκπαιδευτικών, οι οποίες υπογράφονται από το Ι.Α.Α.Δ.Ε.Τ. του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών και την ΠΑΝΕΚΦΕ.

      Η πρωτοποριακά συνεργατική αυτή δράση αποκάλυψε μια εκπληκτική δυναμική της ελληνικής εκπαιδευτικής κοινότητας, μέσα από την ενθουσιώδη μαζική συμμετοχή και τις ευρηματικές, καινοτόμες και από κάθε άποψη άψογες εργασίες και συνεργασίες σχολείων, εκπαιδευτικών και μαθητών.

      Η ομάδα των διοργανωτών Υπευθύνων Ε.Κ.Φ.Ε. λειτούργησε ως εκκινητής και καταλύτης. Οι εκπαιδευτικοί που με όρεξη και πάθος ανέλαβαν -επανειλημμένα μάλιστα- να υλοποιήσουν στα σχολεία τους με τους μαθητές τους το ιστορικό πείραμα, έδρασαν και δρουν πολλαπλασιαστικά, γράφοντας μια λαμπρή σελίδα εκπαιδευτικών και διδακτικών μηνυμάτων. Σελίδα ενθαρρυντική και συνεργατική τόσο, ώστε τον Μάιο του 2018 κατατέθηκε στο ΥΠΠΕΘ πρόταση καθιέρωσης της ημέρας της Εαρινής Ισημερίας ως «Ημέρας των Φυσικών Επιστημών»:

 

<<Πρόταση διάχυσης, διεύρυνσης και περαιτέρω διδακτικής αξιοποίησης της δράσης

      Με δεδομένη την εκθετικά αυξανόμενη και εντυπωσιακά ενεργό πανελλήνια συμμετοχή των σχολείων της Πρωτοβάθμιας και της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης καθώς και τον ενθουσιασμό και την ευρηματικότητα που αποκαλύπτουν εργασίες και δρώμενα που εκκινούν από το «Πείραμα του Ερατοσθένη», οι διοργανωτές της εκπαιδευτικής δράσης και υπεύθυνοι των Εργαστηριακών Κέντρων Φυσικών Επιστημών (Ε.Κ.Φ.Ε.),

 

Σερρών – Μανδηλιώτης Σωτήριος, Πιερίας – Ιωάννου Νικόλαος, Λακωνίας – Παλούμπα Ελένη,

Κω – Παπαδάκης Ιωάννης και Θεσπρωτίας – Νούσης Βασίλειος,

 

προτείνουν:

      Την καθιέρωση της ημέρας της Εαρινής Ισημερίας ως «Ημέρας Θετικών Επιστημών», με ανάλογες δράσεις κι εκδηλώσεις, όπως εργαστηριακές εφαρμογές Φυσικής, Χημείας, Βιολογίας, Γεωλογίας και Μαθηματικών, ιστορικά και σύγχρονα πειράματα, ευρηματικές κατασκευές κι επινοήσεις, παρουσιάσεις ερευνητικών εργασιών και επιτευγμάτων της επιστημονικής/μαθηματικής σκέψης, επιστημονικές διαλέξεις κλπ.

      Η πρόταση βασίζεται στη σημειολογία της καθιέρωσης και στο εκτιμώμενο πολλαπλό όφελος που αυτή θα έχει:

-     Για την εκπαιδευτική κοινότητα, όπου, μέσω της δημιουργικής συσπείρωσης μαθητών κι εκπαιδευτικών, μπορεί να αναδειχθεί ο πολυσχιδής ρόλος του σύγχρονου σχολείου ως φορέα πολύτιμων αξιών και

-     Για το κοινωνικό σύνολο, όπου, η διάχυση της γνώσης και η πολιτιστική ώσμωση σχολείου και κοινωνίας, με αφορμή τις εκδηλώσεις της ημέρας αυτής, μόνο θετικά κι ευεργετικά αποτελέσματα καλλιέργειας κριτικού στοχασμού και συγκροτημένης αντίληψης μπορεί να επιφέρει.>>

 

      Το παραπάνω απόσπασμα του σχετικού εγγράφου παρατίθεται αυτούσιο, τόσο επειδή η πρόταση παραμένει επίκαιρη όσο για την υπαρκτή προοπτική αυτή να «ζυμωθεί», να ωριμάσει και να καρποφορήσει με τη δική σας συμβολή και ενεργό συμμετοχή, προς όφελος της Εκπαίδευσης, της Επιστημονικής Συγκρότησης, της Συνεργατικής Μάθησης και της Γνώσης.

 

      Σας ευχαριστούμε για τη συνεργασία κι ευχόμαστε η κοινή μας διδακτική εμπειρία να τροφοδοτήσει νέες εκπαιδευτικές συνεργατικές δράσεις!

Οι διοργανωτές της δράσης

Μανδηλιώτης Σωτήρης, Υπεύθυνος ΕΚΦΕ Σερρών

Ιωάννου Νίκος, Υπεύθυνος ΕΚΦΕ Πιερίας

Παλουμπα Ελενη, Υπεύθυνη ΕΚΦΕ Λακωνίας

Παπαδάκης Γιάννης, Υπεύθυνος ΕΚΦΕ Κω

Νούσης Βασίλης, Υπεύθυνος ΕΚΦΕ Θεσπρωτίας

Μανουσάκη Κλεοπάτρα, Υπεύθυνη ΕΚΦΕ Αργολίδας